چهار چالش عمده پیش روی دولت جدید تایلند

In اخبار تایلند, اقتصاد تایلند

با تشکیل دولت جدید سرتا تاویسین، کم کم سر و صدای بحث‌های داغ سیاسی می‌خوابد اما چالش های اقتصادی، هم در داخل و هم در سطح بین المللی در حال افزایش است.

شورای ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی در گزارش خود در مورد وضعیت اقتصادی و اجتماعی، رشد اقتصادی در سه ماهه‌ی اول سال جاری را ۲.۶ درصد اعلام کرده است که در سه ماهه ی دوم با کاهش رشد درصدی مواجه شده و به ۱.۸ درصد رسیده است و علیرغم حمایت از بخش خصوصی، تمرکز بر بخش گردشگری و سایر سرمایه گذاری های پایدار بخش خصوصی و دولتی، بعید است در ادامه‌ی سال جاری شاهد رشد بیش از ۲.۵ و ۳ درصدی باشیم.
بر اساس پیش بینی این شورا در سال جاری تایلند دست کم با چهار مشکل عمده اقتصادی مواجه خواهد شد.

۱. تأخیر بودجه
تهیه بودجه برای سال مالی ۲۰۲۴ احتمالاً به تعویق خواهد افتاد و این اتفاق به طور مستقیم بر تصویب قوانین و مقررات مربوط به اقدامات اقتصادی تأثیر می گذارد. در نتیجه این تأخیر می تواند بر اوضاع تجاری تأثیر بگذارد، چرا که ممکن است بودجه تا سه ماهه سوم سال مالی تصویب نشود.

۲.رکود اقتصاد جهانی
باید پذیرفت که رکود اقتصاد جهانی سرسام آور است! در مواجهه با این رکود، تورم و نوسانات بازار مالی بانک‌های مرکزی بزرگ مجبور به کاهش نرخ سود بانکی و افزایش مدت زمان باز پرداخت وام‌های بانکی می‌شوند و این رویکرد بازارهای مالی را با چالش‌های زیادی روبرو می‌سازد که نیازمند نظارت و ارزیابی دقیق و مداوم است.

۳. سیر نزولی اقتصاد چین
به دلیل مشکلات سرمایه گذاری داخلی به ویژه در بخش املاک و مستغلات و تاخیر بودجه این احتمال می‌رود که در ادامه ‌ی سال جاری همچنان شاهد تغییر چندانی در اوضاع اقتصادی چین نباشیم که این می تواند منجر به نرخ تورم منفی در ماه جولای شود. از طرفی دیگر تداوم بیکاری جوانان می‌تواند بر اوضاع معیشت خانواده ها و روند اقتصاد تاثیر منفی بگذارد.

۴. مخارج سنگین معیشت و سود بالای وام های بانکی
به دلیل سنگینی معیشت، خانواده‌ها و صاحبان مشاغل زیر بار وام و بدهی‌ هستند و اوضاع مالیشان با افزایش نرخ بهره بدتر می شود. کماکان درصد سود وام های بانکی بالاست؛ وام‌های غیرجاری ۷.۴ و وام های با شرایط ویژه ۱۲.۲ درصد ! مسلما تحت این شرایط اقتصاد کشور به سختی رشد می‌کند. علاوه بر این، آمارها نشان می‌دهد نسبت بدهی خانوارها به تولید ناخالص داخلی، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبتاً بالا و حدود ۹۰.۶ درصد بوده است، که خوشبختانه نسبتا کاهش یافته است. این اوضاع شرایط را خصوصا برای خانواده‌های کم در آمد سختتر می‌کند و مانع رشد اقتصاد می‌شود.

علاوه بر اینها، شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش بینی، از جمله رویدادهای احتمالی ال نینو در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بر تولیدات کشاورزی کشور بی تاثیر نخواهد بود. در سالهای اخیرا شاهد افزایش بیش از حد معمول دمای هوا در تایلند هستیم که بر الگوهای بارندگی تأثیر می گذارد که می‌تواند بهره وری کشاورزی را در سال پیش رو کاهش دهد.اینها از جمله چالش‌های بسیار مهم و حائز اهمیتی هستند که پیش بینی می شود کشورمان در سال جاری با آنها روبرو می‌شود و دولت جدید باید برای تضمین رشد اقتصادی پایدار به آنها رسیدگی کند.

 

 

You may also read!

مشاغل ممنوعه برای خارجیان در تایلند

خارجیان در تایلند برای هر گونه فعالیت تجاری نیاز به ثبت شرکت و دریافت اجاره کار و یا استخدام

Read More...

تبدیل گواهینامه رانندگی تایلندی به ایرانی

تبدیل گواهینامه رانندگی تایلندی به ایرانی : در پست های قبلی در مورد نحوه تبدیل گواهینامه رانندگی ایرانی به

Read More...

قوانین ارسال حیوان زنده از تایلند به ایران

قوانین ارسال حیوان زنده از تایلند به ایران : بخش قرنطینه حیوانات فرودگاه سوآنابومی تایلند که مسئول این امر

Read More...

One commentOn چهار چالش عمده پیش روی دولت جدید تایلند

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

error: Alert: کپی ممنوع !!