تحلیل تجارت ایران و تایلند در سال ۲۰۱۹

In اخبار تایلند, اقتصاد تایلند, ایران و تایلند

تحلیل تجارت ایران و تایلند در سال ۲۰۱۹ : به گزارش معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اساس آمار استخراج شده از بانک اطلاعات تجاری وزارت بازرگانی تایلند، تجارت ایران و تایلند در سال ۲۰۱۹، ۳۹۹ میلیون دلار بوده که از این میزان، ۲۵۳ میلیون دلار صادرات ایران به تایلند و ۱۴۶ میلیون دلار، سهم صادرات تایلند به کشورمان بوده است.

۱- مقدمه

تجارت ایران و تایلند در سال ۲۰۱۹، ۳۹۹ میلیون دلار بوده که از این میزان، ۲۵۳ میلیون دلار صادرات ایران به تایلند و ۱۴۶ میلیون دلار، سهم صادرات تایلند به ایران بوده است. تراز تجاری مانند دو سال گذشته به نفع ایران (۱۰۷ میلیون دلار) است. البته در سال ۲۰۱۸، کل تجارت ۹۷۳ میلیون دلار بود که از این میزان ۷۲۲ میلیون صادرات ایران و ۲۵۱ میلیون دلار واردات ایران بود. تراز تجاری در سال گذشته به میزان ۴۷۱ میلیون دلار به نفع ایران بود. این مقادیر نشان می دهند در  سال ۲۰۱۹، حجم تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

۲- حجم مناسبات تجاری

جدول ۱ روابط تجاری ایران و تایلند را برای سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. همانطور که از ارقام پیداست، دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بیشترین حجم تجارت بین دو کشور صورت گرفته است. علاوه بر این مضاف بر اینکه در این دو سال، تراز تجاری به نفع ایران بوده است. ولی در مجموع سهم تجارت ایران با تایلند از کل سهم تجارت این کشور با دنیا همواره کمتر از یک درصد بوده و در بالاترین مقدار خود در سال ۲۰۱۸ میلادی ، ۰٫۲۹ درصد بوده است.

آمار تجارت ج.ا.ایران با تایلند در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل کاهش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد. هم در دوره اول تحریم ها و هم در شرایط پس از اعمال تحریم های جدید، حجم تجارت بین دو کشور کاهش یافته است. بر اساس آمار استخراج شده از بانک اطلاعات تجاری وزارت بازرگانی تایلند، تجارت ایران در سال ۲۰۱۶، ۴۳۰ میلیون دلار بود که در دوسال یادشده افزایش چشمگیری داشته است. صادرات ایران به تایلند در سال ۲۰۱۹، ۲۵۳ میلیون دلار بوده که نسبت به میزان ۷۲۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸، کاهش قابل توجه را نشان می دهد. واردات ایران از تایلند در سال ۲۰۱۹، رقمی معادل ۱۴۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با رقم ۲۵۰ میلیون دلار در سال قبل، کاهشی در حدود ۴۰ درصد را نشان می دهد. با مقایسه ارقام صادرات و واردات در سال ۲۰۱۹، مشاهده می‌شود که مانند سال ۲۰۱۸، صادرات ایران به تایلند از واردات آن بیشتر شده که به معنای مثبت شدن تراز تجاری (به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار) است. این تراز در سال قبل ۴۷۲ میلیون دلار بود. در سال‌های پیشتر، تراز تجاری به نفع تایلند بوده است.

 اقلام مورد معامله ایران و تایلند

جداول ۲ و ۳ مهمترین اقلام تجاری میان دو کشور را در سال ۲۰۱۹ نشان می دهند.

همانطور که از جدول پیداست، مهمترین اقلام صادراتی ایران، فولاد، آبزیان، میوه و سبزی، محصولات پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، محصولات معدنی و محصولات پلاستیکی هستند. فولاد به تنهایی بیش از ۹۰ درصد صادرات را تشکیل می دهد.

مهمترین اقلام وارداتی ایران از تایلند در ۲۰۱۹، کائوچو، میوه‌های فراوری شده، محصولات لاستیکی، محصولات چوبی، انواع سبزی، وسایل الکتریکی و اجزا، برنج، موتور سیکلت و قطعات آن، تورهای ماهیگیری و نوشیدنی‌ها بوده اند. صادرات تایلند به ایران طی دو سال اخیر رو کاهش بوده است.

جداول شماره ۴، ۵ و ۶ مهمترین اقلام تجاری میان دو کشور را طی سال های مختلف نشان می‌دهند. کالاهای صادرشده تایلند به ایران در سال‌های مختلف (جدول ۲) ارقام مختلفی داشته‌اند؛ به عنوان مثال، برنج در سال ۲۰۱۷ با ۱۲۸ میلیون دلار بیشترین میزان صادرات تایلند به ایران بوده در حالی که در سال ۲۰۱۸ فقط ۷ میلیون صادرات داشته است.

 

جایگاه ایران بین شرکای تجارت خارجی  تایلند

جدول ۷ جایگاه ایران در تجارت با تایلند را در مقایسه با تجارت با سایر کشورها نشان می‌دهد. رتبه ایران در مجموع در میان صادرکنندگان به تایلند، ۵۸ و در میان واردکنندگان از تایلند، ۷۴ است.

در سال ۲۰۱۹ چین با تجارتی به ارزش ۷۹ میلیارد دلار، از کل تجارت تایلند سهم حدوداً ۱۶ درصدی دارد. این سهم برای ژاپن و ایالات متحده به ترتیب ۱۲ و ۱۰ درصد بوده است.

منبع : https://economic.mfa.ir/portal/newsview/577995

You may also read!

مشاغل ممنوعه برای خارجیان در تایلند

خارجیان در تایلند برای هر گونه فعالیت تجاری نیاز به ثبت شرکت و دریافت اجاره کار و یا استخدام

Read More...

فرصت ها و چالش های تایلند در جنگ اسرائیل و حماس+ زیان های اقتصادی اسرائیل از این جنگ

در گزارشی که دفتر توسعه تجارت بین الملل تایلند در تل آویو ارائه داده است در این گزارش چنین

Read More...

چهار چالش عمده پیش روی دولت جدید تایلند

با تشکیل دولت جدید سرتا تاویسین، کم کم سر و صدای بحث‌های داغ سیاسی می‌خوابد اما چالش های اقتصادی،

Read More...

2 commentsOn تحلیل تجارت ایران و تایلند در سال ۲۰۱۹

  • سلام عرض ادب و احترام
    ما قصد واردات لاتکس از تایلند رو داریم جهت استعلام اعتبار شرکتی که ازش می خوایم خرید کنیم می تونین به ما کمکی کنین
    و یا به ما چند شرکت تولیید کننده معتبر رو در زمینه لاتکس معرفی کنین
    سپاس از شما

    • با سلام لطفا از طریق زیر با سفارت در تماس باشید کمک خواهند کرد بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران –بانکوک
      تلفن های سفارت : ۳ – ۰۰۶۶۲۳۹۰۰۸۷۱
      نمابر سفارت : ۰۰۶۶۲۳۹۰۰۸۶۸
      ایمیل : bkk.economic@mfa.gov.ir
      سامان یوسف وند کارشناس اقتصادی سفارت

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

error: Alert: کپی ممنوع !!